Martina della Valle
Mein Alles + Lisbeth nackt
Mein Alles,
exhibition view
II//I Hochstrasse45, Berlin
Conceived as a site-specific reading performance, “Lisbeth nackt“ is a further new episode based on Theodor Schmidt's collection, specially created for II II // I Hochstrasse45 gallery and strictly connected with the place. The exhibition space is located in an old building in the heart of Wedding area in Berlin.
In the same hidden courtyard, the Freudenhaus Hase, a bordello open since 1994, occupies two smaller buildings. By observing the nature of the location has born the idea of working on the voyeuristic diary of Theo’s archive, using the images it contains and bringing to life again the story it tells. The reading performance has been held from a room of the bordello during the opening of the show. A lonely young man (Theodor Schmidt) seats close to the window at sunset, reading the memories of a forbidden love story of 19th century. The voice, through the window, fills the space of the courtyard, reaching the gallery space on the other side. The viewers spy the reader and follow the story only from far away, standing at the gallery window, in the courtyard or on the building’s staircase.
Oskar, 27-year-old student of Leipzig, has a relationship with Lisbeth, the daughter of his landlady. He observes her secretly during washing through a hole in the wall. His impressions at the first sight of a naked woman are written in this special diary.
Concepita come performance di lettura live site-specific, “Lisbeth nackt“ è un'ulteriore rilettura della collezione di Theodor Schmidt, appositamente pensata per Hochstrasse45, dove è stata presentata, e strettamente alla natura del luogo. Lo spazio espositivo si trova infatti in un vecchio edificio nel cuore del quartiere di Wedding a Berlino. Nello stesso cortile ha sede la Freudenhaus Hase, una casa di piacere aperta nel 1994, che occupa due palazzine interne.
Dall'osservazione della natura del luogo è nata l'idea di lavorare sul diario voyeur dell'archivio di Theo, usando una delle poche immagini che questo contiene e riportando in vita la storia che racconta. La lettura del testo ha avuto luogo dall'interno del bordello, durante l'opening della mostra.
Un giovane uomo (Theodor Schmidt) siede vicino alla finestra da solo, al tramonto, leggendo le memorie di una storia d'amore segreta del XIX secolo. La sua voce, attraverso la finestra oltrepassa il cortile per giungere alle finestre della galleria sull'altro lato.
Il pubblico spia il lettore dalle finestre dello spazio espositivo o dal cortile.
Oskar, studente ventisettenne di Lipsia, ha una relazione clandestina con Lisbeth, la figlia della padrona di casa. Quotidianamente la osserva lavarsi, spiandola segretamente da un foro nella parete. Le sue impressioni alla vista del corpo nudo della ragazza sono registrate in questo diario.
2013
- video documentation of reading performance
by Theodor Schmidt at Freudenhaus Hase, 30’
- stamp print on paper,
cm 24x34, 1890 copies
Presented at
- II//I Hochstrasse45, Berlin (D)
- MILA Kunstgalerie, Berlin (D)
Lisbeth nackt
Mein
Alles,
Love letters between Anton and Mathilde 1859 - 1862.
Mein Alles is the first episode of the collaboration with Theodor Schmidt, collector of diaries of the 19th century.
It is a visual reflection on handwritten materials, Mein Alles is a series of photographic contact prints posters of hand-cutted letters and a photogram of a "forgive me not" of 1860.
A vinyl record of the lecture of the letters has been produced to make a sound installation accompanying the work.
Small unaddressed envelopes with red seal, delivered by a secret messenger, letters written with a tiny font: these are the love letters between the notary Anton Moser of Munich and his beloved Mathilde Althamer of Sulzbach. As much like the two lovers, the two parts of the correspondence were separated for a long time before they found each other. In April 2008, Theodor Schmidt, a diaries collector, bought some old letters from a private seller in Nuremberg. Three years later, he was amazed when he recognized the same handwriting on letters sold at an auction in a small town in Lower Saxony.
“Mein Alles” è il primo episodio della collaborazione con Theodor Schmidt, collezionista di diari del XIX Secolo. Il progetto è una riflessione sui materiali manoscritti del suo archivio. Mein Alles è una serie di stampe fotografiche a contatto di lettere tagliate a mano e di un "non ti scordar di me" del 1860.
Un vinile con la lettura a due voci dei testi in tedesco è stato inciso per realizzare un'installazione sonora che accompagna il lavoro.
Lettere di piccolo formato con sigillo rosso, senza indirizzo, consegnate da un messaggero clandestino e scritte con una calligrafia minuta: così sono le lettere d’amore tra il notaio Anton Moser, di Monaco, e la sua amata Mathilde Althamer, di Sulzbach.
Come i due amanti, anche questi scritti sono stati per molto tempo separati prima di poter essere ritrovati. Nell’aprile 2008 Theodor Schmidt comprò da un privato a Norimberga una prima parte della corrispondenza. Fu molto sorpreso poi, tre anni dopo, dall’aver riconosciuto la stessa calligrafia nel materiale messo all’asta da un altro venditore della Bassa Sassonia.
2013
- Sound installation (variable dim.)
vinyl – 2 reading voices 46'
- 5 Contact-print Photo-poster
Silver gelatin on RC Paper, 50x70 cm
- BLUMEN Silver gelatin print on baryth paper 30x40 cm
Presented at
- UNSEEN, Amsterdam 2015
- ARTOPIA Gallery, Milano (IT) 2013
- II//I Hochstrasse45, Berlin (D) 2013
© martinadellavalle
Martina della Valle martidv@gmail.com
JavaScript is turned off.
Please enable JavaScript to view this site properly.