Martina della Valle
blu + shadow theory
© martinadellavalle
Martina della Valle martidv@gmail.com
In 1945, shortly after the end of the war,
an American Mission was sent to Japan
to report on the destruction
wrought by the atomic bombs.
The mission organized by the Manhattan
Engineer District, included engineer,
medical officers and a few scientists. (...)
The footage of “The Atom Strikes”, one of the documenting films, opens with footage of the blast of the world’s first atomic bomb in Los Alamos, New Mexico in July 1945. The film then focuses on the flight of the B-29 bomber “Enola Gay” and its mission over the Japanese city of Hiroshima. The results of the bombing are then explained, with footage and descriptions of how various buildings were affected by the blast at different distances from ground zero. Shadow Theory is the elaboration of the archival materials found online, born as a reflection on the physical and cultural signs left by the explosion of the atomic bomb in Hiroshima and Nagasaki. In front of a desert landscape a soldier points with mechanic detached gestures the white shadows left by objects and people overwhelmed by the explosion. All soundtracks and narrating voices, all the details of the surroundings have been excluded from the original material, to abstract the slowed down narrative and focus the attention on the calculated movements of the protagonist.
Nel 1945, poco dopo la fine della guerra,
una missione americana fu inviata in Giappone
per riferire sulla distruzione
provocata dalle bombe atomiche.
La missione organizzata dal Manhattan
Engineer District,
includeva ingegneri, ufficiali medici
e alcuni scienziati. (...)
Il girato di "The Atom Strikes", uno dei film documentari realizzati, si aprono con le riprese della prima dell'esplosione atomica al mondo a Los Alamos, nel New Mexico, nel luglio 1945. Il film si concentra quindi sul volo del bombardiere B-29 "Enola Gay" e sulla sua missione sulla città giapponese di Hiroshima. Vengono quindi spiegati i risultati del bombardamento, con la minuziosa descrizione di come vari edifici sono stati danneggiati dall'esplosione a diverse distanze dal ground zero.
“Shadow Theory” è l'elaborazione dei materiali d'archivio trovati online, nati come riflessione sui segni fisici e culturali lasciati dalle bombe su Hiroshima e Nagasaki. Di fronte a un paesaggio desertico un soldato indica con gesti distaccati e meccanici le ombre bianche lasciate da oggetti e persone sopraffatti dalla detonazione. Tutte le colonne sonore e le voci narranti, tutti i dettagli dell'ambiente circostante sono stati esclusi dal materiale originale, per astrarre la narrativa rallentata e focalizzare l'attenzione sui movimenti calcolati del protagonista.
- video 2’37” variable dimensions 2011
- still from video
digital b&w negative silver gelatin print
20x30 cm 2018
LINK TO THE VIDEO
Presented at
- Villa Vertua, Nova Milanese (IT) 2018
- Fond. Bevilacqua La Masa, Venice (IT) 2014
- ARTOPIA Gallery, Milano (IT) 2011
- KUHN Gallery, Berlin (D) 2011
SHADOW
THEORY
SHADOW
THEORY
BLU
“Under the Sun of Onomichi” is a project born directly from the experience of one month in the town of Onomichi, Hiroshima prefecture, during the AIR ONOMICHI residency program. The metaphoric importance of Light, related to the city and the history of that area, the aim of recording in a photographic way the effects of the sun, the meeting with an Origami maker and the connections between his art and the circle of life as a never ending process of destruction and reconstruction of things, are the starting points of the work. The video, which show the exposure to light of the blue sensitive paper sphere, and the 12 cyanotypes remained as a trace of the deconstruction of the modular Origami, are the documentation of the entire development of the project and a little part of Onomichi’s life on the background.
“Under the Sun of Onomichi” è un’opera nata direttamente dall’esperienza di un mese a contatto con la vita di Onomichi, città antica e tradizionale nel distretto di Hiroshima. L’importanza simbolica della luce in relazione alla città e alla storia della zona, la volontà di registrare fotograficamente gli effetti delle radiazioni solari, l’incontro con un maestro di Origami e il legame tra la sua arte e il concetto di ciclo vitale come distruzione e perpetua rigenerazione delle cose, sono gli elementi su cui si è sviluppato il progetto. Il video e le 12 stampe cianografiche, che rimangono come traccia della distruzione dell’Origami modulare, testimoniano il procedimento svolto e raccontano un piccolo frammento della vita di Onomichi che fa da sfondo all'opera.
2013
LINK TO THE VIDEO
- video 3’15”
- photoprint cm 100x70 mounted on Aluminium
- 12 blue print from origami cm 12 x12
- sculpture
12 blue prints 70x70cm mounted on aluminium
Presented at
- ARTOPIA Gallery, Milano (IT)
- Galerie KUHN, Berlin (D)
- Biennale di Scultura, Carrara (IT)
- Palazzo Farnesina, Rome (IT)
The artwork is now part of the Collezione Farnesina, Ministero degli Affari Esteri, Rome (IT)
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