Martina della Valle
Time Dust
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TIMEDUST
Things live a time of their own, dissimilar to human time, a slender time made up of minimal particles, elementary traces of its existing, deposits of a silent memory that doesn’t follow the course of History – the memory of cosmic physics and its agents which are repeated to infinity in an eternal recurrence, the memory of matter and antimatter, of the body and natural processes, of entropy and death, which knows no reason without its double, life. Dust is of one such particle, as light is.
Martina della Valle’s grandfather was a ceramicist with his own workshop, today in disuse but unaltered in its memory of time. The photographic operation highlights how, in objects that become the “ruin” of a time (her grandfather’s old workshop and its contents, primary school exercise books saved from the pulping machine), other strengths and other forms grow in spite of the objects themselves, giving rise to new meanings. Dust, the yellowing of paper and ceramics, cobwebs, cracks and holes are the elements of this new unity of meaning which elicits the opening up of unprecedented images.
Le cose vivono di un loro tempo, dissimile da quello umano, un tempo sottile che è fatto di particelle minime, tracce elementari del suo esistere, depositi di una memoria silenziosa che non segue il corso della Storia - la memoria della fisica cosmica e dei suoi agenti che si ripetono all’infinito in un eterno ritorno; la memoria della materia e dell’anti-materia, del corpo e dei processi naturali, dell’entropia e della morte, che non conosce ragione senza il suo doppio, la vita. La polvere è una di queste particelle, così come la luce.
Il nonno di Martina della Valle era un ceramista ed aveva un suo laboratorio, oggi dismesso ma inalterato nella sua memoria del tempo. L’operazione fotografica mette in luce come negli oggetti che diventano “rovina” di un tempo (il vecchio laboratorio del nonno e i suoi oggetti) si sviluppino loro malgrado altre forze, altre forme, che danno origine a nuovi significati. La polvere, l’ingiallimento della carta e della ceramica, le ragnatele, le crepe e i buchi sono gli elementi di questa nuova unità di significato che consente il dischiudersi di immagini inedite.
text: Marinella Paderni for METRONOM
2011
- inkjet prints on archive paper, 35x50cm
- inkjet prints on archive paper, 50x70cm
- inkjet prints on archive paper, 50x50cm
- inkjet prints on archive paper, 70x100cm
- Spolvero (Pouncing) wall drawing, coal dust on wall
- Sculpture, gips mould, glass, dust
Presented at
- METRONOM Gallery, Modena (IT)
- MIC, Museo Intern. delle Ceramiche, Faenza (IT)
- Km0 Gallery, Innsbruck (A)
© martinadellavalle
Martina della Valle martidv@gmail.com
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